08.09.2019

Air Power 2019

Zeltweg je krásné místo ve Štýrsku, kde kromě hor, dobrého jídla a pohostinných lidí můžete najít úžasné letecké muzeum Bundesheeru a leteckou základnu rakouského letectva.
Letecká show Air Power je asi to nejlepší, co se na starém kontinentě dá vidět. Je to dáno umístěním letecké základny hluboko v rakouských alpách a naprosto skvělou účastí vojenských letectev evropských států a USA.
 
Rakouské letectvo je organizátorem a je to znát všude. Precizní organizace leteckého dne s návštěvností 300.000 fanoušků létání a letectví a hlavně domácího Bundesheeru vyžaduje profesionální přístup a velké zkušenosti. Jelikož sami organizujeme letecké dni a různé další akce sahající za naší českou kotlinu, musíme před týmem rakouského letectva smeknout…
 
V Zeltvegu jsme byli již podruhé a Air Power 2019 byl opět skvělý a moc jsme si to užili.
 
Letos byl Hangár 3 zastoupen Spitfirem v letových ukázkách a Harvardem na statice. Musím říci, že statika není vůbec špatná. Měli jsme čas se věnovat Spitfiru, navazování kontaktů s ostatními majiteli historických letounů a samotnému leteckému dni.
 
Nejzajímavější je samozřejmě letecké část výpravy, let hluboko do nitra Alp se 75 letými veterány vyžaduje pečlivé plánování, neustálé hodnocení počasí a dobrou přípravu techniky.
 
Let do Zeltwegu proběhl v krásném počasí a pohledy na majestátní hory s vrcholky dosahujícími přes 3000 metrů je něco, co nikdy neomrzí. Velmi zajímavé bylo zjištění, že pro navigaci v horkých průsmycích je stále lepší používat klasickou mapu. Lépe koresponduje s okolním terénem a při letu hlubokými údolími je dobrým pomocníkem
 
Letecký den samotný byl prostě famózní a účast špičkových akrobatických skupin jako Breitling Jet Team, Frece Tricolori, Patrouille Suise, Patrula Augila jenom podtrhal výjimečnost celé akce. Sólová vystoupení stíhacích letounů byla velmi kvalitní a nejvíce nás zaujalo vystoupení F18 Hornet Švýcarského letectva. Velmi jsme byli zvědaví na Fw 190 a F 86, které jsme si mohli detailně prohlédnout. Letectvo armády České republiky bohužel zastupoval pouze Mi 35 a maďarský Gripen (dohoda Saabu a provozovatelů). Česká stopa byla naštěstí větší, Flying Bulls, Harvard a Spitfire našeho člena Steva Steada.
 
Jako každý letecký den jsme čelili stávkující technice a špatnému počasí. Zde musím vyzdvihnout mistrovství všech pilotů, kteří vystupovali na leteckém dni, zvláště během soboty v limitním počasí za snížené dohlednosti, deště a nízké oblačnosti. Ostatně to byl nácvik na nedělní let zpět, který byl prověrkou navigačních a leteckých schopností posádek zvláště historických letadel. Cesta z Alp v počasí, které ovládala tlaková níže na severní Itálií byla zajímavá…
 
Tým ve složení Steve, Adolf, Lukáš a mé maličkosti, se bezpečně vrátil na základnu v Líních v neděli odpoledne
 
Jirka Horák, Classic Trainers