IMAGE:

Letoun Morane-Saulnier MS-880 Rallye s určením pro turistiku, výcvik a vlekání větroňů byl navržen na základě specifikace francouzské vlády. Jeho prototyp, poháněný motorem o výkonu 90 koní, uskutečnil svůj první let 10. června 1959 ve Villacoublay. Díky navržené koncepci s automaticky výsuvnými sloty je tento celokovový dolnoplošník s pevným tříkolovým podvozkem velmi stabilní i při velmi nízkých rychlostech.
První sériová verze, MS-880B poháněná motorem Continental O-200 o výkonu 100 k, byla certifikována 21. listopadu 1961.
Vývoj letounu pokračoval dalšími modely se silnějšími motory. Letouny tohoto typu sloužily v několika armádách celého světa a byly velmi úspěšně používány v civilním sektoru.

Náš letoun byl vyroben v roce 1966 jako MS-892 Rallye Commodore s motorem Lycoming O-320 o výkonu 150 k. V roce 1988 byl přestavěn na verzi MS-893A a vybaven silnějším motorem Lycoming O-360 o výkonu 180 k.

Letoun byl zakoupen členy našeho klubu od švédského majitele a úspěšně přelétnut z letiště Eslöv 16. října 2021. Na počest země vzniku stroje bylo rozhodnuto civilní zbarvení se švédskou imatrikulaci SE-IMX nahradit zbarvením podle stroje sloužícího ve francouzském vojenském letectvu v sedmdesátých letech, kdy bylo pět letounů Rallye zapůjčeno výrobcem vojenskému letectvu. Letoun je tak ve zbarvení jednotky EL 44 Armée de l´Air s označením 44-CZ, v Česku získal imatrikulaci OK-CZM.

Technická data MS-893 A
Posádka: 2 + 2
Rozpětí: 9,74 m
Délka: 7,24 m
Povrch: 12,3 m2
Výška: 2,8 m
Hmotnost (prázdný): 570 kg
Hmotnost (vzletová): 1050 kg
Max. rychlost: 240km/h
Cestovní rychlost: 225km/h
Přistávací rychlost: 92 km/h
Dostup: 3 600 m
Dolet: 1300 km
Pohonná jednotka: Lycoming O-360-A3A pístový motor, 134 kW (180 k)
Vrtule: 2listá pevná