IMAGE:
Letoun byl vyroben v roce 1943 jako AT-6C-15-NT Texan v Dallasu, přidělený USAAF s číslem 42-44038. V následujících letech sloužil  k výcviku nových pilotů USAAF v Texasu.
 
1.5.1950 byl převzat zpět výrobcem, který jej upravil do standardu AT-6D (zejména změnou elektrického systému z 12 na 24V) a v roce 1953 jej prodal do Jihoafrické Republiky.
 
Dalších několik let je zatím obestřeno tajemstvím, není jasné, zda byl uskladněn či sloužil k výcviku. Další jasné známky o osudu Harvardu  jsou z letové dokumentace SAAF  až z konce sedmdesátých let, od kdy létal v SAAF bez přestávky až do poloviny devadesátých let, kdy byl vyřazen a prodán civilnímu zájemci v USA.
 
V průběhu osmdesátých let byl u SAAF vybaven na tehdejší dobu velmi moderní avionikou od firmy Becker a sloužil mimo jiné k výcviku létání podle přístrojů. Vybavení umožňovalo lety podle IFR za všech povětrnostních podmínek.
 
Po vyřazení od Jihoafrického letectva zůstal složen v transportní bedně a následných deset let byl uskladněn v USA. Poté jej zakoupila dvojice vlastníků z jihozápadu USA, nechala jej složit a uvést do provozu při zachování maxima původních dílů, k významnější změně došlo jen v palivovém systému a ve smyslu ovládání korekce směsi, které byly upraveny zpět ze standardu Harvardu Mk II na původní AT-6D. Navíc došlo k montáži systému zamykání ostruhového kola z typu P-51 Mustang, tedy místo separátního ovládání zámku je tento ovládán pohybem řídící páky. Jinak zůstal Harvard ve zcela v původní podobě ve které ukončil v roce 1995 službu u SAAF, včetně dnes již poměrně zašlého laku, díky čemuž vyhrál v Oshkoshi v roce 2009 cenu za nejvíce původní AT-6/SNJ/Harvard.
 
Z důvodu ztráty zdravotní kvalifikace jednoho z vlastníků byl nabídnut k prodeji. V průběhu letošní zimy byl odkoupen skupinou nadšenců z ČR. Původní vlastník jej přeletěl po trati Montrose, CO – Rockford, IL, kde byl rozebrán do kontejneru, převezen po zemi do Montréalu, naložen na loď, poté přeplul do Hamburku, následně byl převezen po silnici do Hungriger Wolfu, kde byl opětovně smontován, zalétnut a pak přelétnut přes celé Německo do svého nového domova v Plzni Líních.
 
Na tomto typu letounu bylo vycvično tisíce spojeneckých letců, mezi nimi i stovky čechoslováků, kteří pak sloužili v řadách Britského královského letectva – RAF.
 
Technické údaje:
 
Osádka: 2
Rozpětí: 12,81 m
Délka: 8,84 m
Výška: 3,57 m
Nosná plocha: 23,6 m²
Hmotnost prázdného letounu: 1886 kg
Vzletová hmotnost: 2548 kg
Maximální rychlost: 335 km/h
Dostup: 7400 m
Dolet: 1175 km
Pohonná jednotka: 1 × Vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec Pratt & Whitney R-1340-AN-1 Wasp Výkon motoru: 600 hp (447 kW)

 Galerie