Pilatus P2-05 "OK-PTW"


Byl vyroben roku 1947 ve Švýcarsku jako stroj pro pokračovací pilotní výcvik. Při vývoji bylo v maximální možné míře využito stávajících dílů a celků ze stíhacích strojů Messerschmitt Bf-109D/E, používaných tehdy švýcarským letectvem, a motoru Argus AS-410 spolu s vrtulí Argus L-22, používané v typu Arado 96B, případně Avia C-2. Svoji příbuznost s oběma typy a německou konstrukční školou se všemi plusy i mínusy v sobě nezapře. Ve vojenském letectvu sloužil po označením A-110, posléze U-110 nejprve pro výcvik, poté pro udržovací a kondiční lety a jako kurýrní. Počátkem osmdesátých let, po vyřazení typu z výzbroje, byl nabídnut k prodeji a spolu s dalšími se ocitl ve Velké Británii, kde létal jako G-PTWO do konce roku 2012. Tehdy byl nabídnut k prodeji a po úspěšném jednání přeletěn do Plzně-Líní. V průběhu roku 2013 byl zapsán do leteckého rejstříku ČR a nyní létá pod poznávací značkou OK-PTW.



Technické údaje

Motor:   Argus AS-410A-2
Výkon:   465 k
Rozpětí:   11,0 m
Délka:   9,07 m
Hmotnost prázdného letounu:   1380 kg
Vzletová hmotnost:   1970 kg
Cestovní rychlost:   300 km/h
Maximální rychlost:  600 km/h
Dostup:  6600 m
Dolet:  865 km


 

Galerie

Piloti

Radim Vojta

 

 

Narozen v Praze roku 1977. Po absolvování SPŠE Fr.Křižíka pokračoval studiem Fakulty Dopravní ČVUT, obor Management a ekonomika letecké dopravy. Dětskou lásku k letadlům a modelaření proměnil ve stopách rodinné tradice (praděda a děda byli vojenští letci mezi lety 1928 a 1953) ve skutečné létání, když roku 1994 zahájil plachtařský výcvik v Aeroklubu Kladno, v jehož řadách létal dalších šestnáct let. Roku 2000 zahájil dráhu profesionálního pilota, v průběhu let létal u tří společností na několika typech turbovrtulových a proudových letadel. Dále se však aktivně věnoval leteckému sportu, zejména akrobacii, a v posledních letech historickým letadlům. Kromě Zlínů řady 26 létá v současnosti Boeing Stearman, Harvard Mk.IIa (AT-6C), Pilatus P2-05, Jak-3M, Jak-9UM a Spitfire. Je zaměstnán jako kapitán-instruktor Boeingu 737 s celkovým náletem přes 10 000h, z toho 1600h na pístových letadlech.

 

 

Jiří Horák

 

 

Jiří začal létat v 15 letech na větroních, od té doby má na kontě několik pětisetkilometrových přeletů a létání na větroni je jeho láska, na níž nemá čas. Jirkova žena Olga je aktivní plachtařka a pilotka motorových letadel.

Motorová letadla začal létat v roce 1992 a od té doby nalétal více než 13.000 hodin na více než 35 typech větroňů a letounů. Profesionální dráhu zahájil jako palubní inženýr na Boeingu 727. Jiří je instruktorem a examinátorem na několika typech letadel včetně Boeingu B 737 a Airbusu A 320. Intenzivně se taktéž věnoval zkušebním letům v rámci provozní obálky na typech B 737 a A 320. Před tím než se stal pilotem, pracoval Jiří jako mechanik a kontrolor na dopravních a malých letadlech. V současné době létá jako kapitán A320 u britské letecké společnosti.

Jiří je zakladatelem sdružení Classic Trainers. Ve volných chvílích se věnuje rodině, létání a instruktorské činnosti na historických letadlech, akrobacii a chodu Muzea Hangár 3, které sdružení provozuje.

Jiří létal nebo létá mimo Zlínů řady 26, 142, L-40 a různých typů Cessen také několik typů historických letadel jako Boeing Stearman, DH 82 Tiger Moth, Fairchild 24, Stinson AT 19, Pilatus P-2 a Harvard MkII. V současné době se připravuje na létání s Jak 3U.