IMAGE:
Firma STINSON je známý, meziválečný výrobce civilních letadel. Jeho zakladatel a pilot a konstruktér, Eddie Stinson, zahynul v r. 1932 s nalétanými 16 000 hod., později firmu převzal koncern VULTEE.
 
Podobný letoun Stinson, v provedení SR6 v civilní verzi používal od roku 1935 pro svůj luxus, spolehlivost a vybavenost i Tomáš Baťa k letům až na blízký východ.
 
Během 2.sv. války si těchto vlastností všimla i RAF a objednala si upravené provedení SR 10, které se lišilo vůči civilní verzi zesílenou konstrukcí a vybavením v počtu 500ks v ceně 22.483.- USD.  Tyto létaly po celém světě, v Evropě , Jižní Americe i Indii. Z těchto 500ks válku přežilo cca 400ks, které byly prodávány v r 1946 do civilu za pouhých 1.500 až 2.500.-USD V současnosti je na světě ještě registrováno cca 100ks, povětšinou přestavěných na civilní verzi.
 
STINSON AT19 s původní britskou registrací FK 817, vyrobený na konci roku 1942 s výrobním číslem 004 je druhým nejstarším existujícím kusem z této série a nejstarším létajícím kusem na světě, který nebyl přestavěn na civilní verzi a zůstal dodnes v původním provedení bez jakýchkoliv úprav, včetně interiéru. První let letěl 8.1.1943 z firemního letiště firma Stinson-Vultee ve Wayne, stát Michigan. Dále pak u školní letky z letiště Love-Field nedaleko Dallasu, stát Texas a v letech 1944-5 u 752. Sqdr průzkumné, fotografické a cvičné lety z ostrova Trinidad po oblasti Jižní Ameriky.
 
Po ukončení 2.sv.války byl za 1.500.-USD prodán do soukromých rukou a létal v Texasu do r. 1965. Po třicetileté odstávce, způsobené poškozením motoru, byl v roce 1995 restaurován a poté létal nejvíce z letiště St.Paul v Minesotě.
 
Odtud byl kontejnerem dopraven do Bremerhavenu v německu, odtud autem do Itzenhoe nedaleko Hamburgu. 16.6. 2016 po smontování a záletu,  již vlastními silamy po 3hodinách a 20minutách letu přiletěl do svého nového domova a mezi své létajíci sbirkové kolegy, do hangáru 3 Classic Trainers na letišti Plzeň – Líně.