Stinson AT 19B / Reliant Mk.III  "N817FK"

 

Firma STINSON je známý, meziválečný výrobce civilních letadel. Jeho zakladatel a pilot a konstruktér, Eddie Stinson, zahynul v r. 1932 s nalétanými 16 000 hod., později firmu převzal koncern VULTEE.

 

Podobný letoun Stinson, v provedení SR6 v civilní verzi používal od roku 1935 pro svůj luxus, spolehlivost a vybavenost i Tomáš Baťa k letům až na blízký východ.

 

Během 2.sv. války si těchto vlastností všimla i RAF a objednala si upravené provedení SR 10, které se lišilo vůči civilní verzi zesílenou konstrukcí a vybavením v počtu 500ks v ceně 22.483.- USD.  Tyto létaly po celém světě, v Evropě , Jižní Americe i Indii. Z těchto 500ks válku přežilo cca 400ks, které byly prodávány v r 1946 do civilu za pouhých 1.500 až 2.500.-USD V současnosti je na světě ještě registrováno cca 100ks, povětšinou přestavěných na civilní verzi.

 

STINSON AT19 s původní britskou registrací FK 817, vyrobený na konci roku 1942 s výrobním číslem 004 je druhým nejstarším existujícím kusem z této série a nejstarším létajícím kusem na světě, který nebyl přestavěn na civilní verzi a zůstal dodnes v původním provedení bez jakýchkoliv úprav, včetně interiéru. První let letěl 8.1.1943 z firemního letiště firma Stinson-Vultee ve Wayne, stát Michigan. Dále pak u školní letky z letiště Love-Field nedaleko Dallasu, stát Texas a v letech 1944-5 u 752. Sqdr průzkumné, fotografické a cvičné lety z ostrova Trinidad po oblasti Jižní Ameriky.

 

Po ukončení 2.sv.války byl za 1.500.-USD prodán do soukromých rukou a létal v Texasu do r. 1965. Po třicetileté odstávce, způsobené poškozením motoru, byl v roce 1995 restaurován a poté létal nejvíce z letiště St.Paul v Minesotě.

 

Odtud byl kontejnerem dopraven do Bremerhavenu v německu, odtud autem do Itzenhoe nedaleko Hamburgu. 16.6. 2016 po smontování a záletu,  již vlastními silamy po 3hodinách a 20minutách letu přiletěl do svého nového domova a mezi své létajíci sbirkové kolegy, do hangáru 3 Classic Trainers na letišti Plzeň – Líně.

Adolf Valášek

 

 

 

 

 

Jiří Horák

 

Jiří začal létat v 15 letech na větroních, od té doby má na kontě několik pětisetkilometrových přeletů a létání na větroni je jeho láska, na níž nemá čas. Jirkova žena Olga je aktivní plachtařka a pilotka motorových letadel.

Motorová letadla začal létat v roce 1992 a od té doby nalétal více než 13.000 hodin na více než 35 typech větroňů a letounů. Profesionální dráhu zahájil jako palubní inženýr na Boeingu 727. Jiří je instruktorem a examinátorem na několika typech letadel včetně Boeingu B 737 a Airbusu A 320. Intenzivně se taktéž věnoval zkušebním letům v rámci provozní obálky na typech B 737 a A 320. Před tím než se stal pilotem, pracoval Jiří jako mechanik a kontrolor na dopravních a malých letadlech. V současné době létá jako kapitán A320 u britské letecké společnosti.

Jiří je zakladatelem sdružení Classic Trainers. Ve volných chvílích se věnuje rodině, létání a instruktorské činnosti na historických letadlech, akrobacii a chodu Muzea Hangár 3, které sdružení provozuje.

Jiří létal nebo létá mimo Zlínů řady 26, 142, L-40 a různých typů Cessen také několik typů historických letadel jako Boeing Stearman, DH 82 Tiger Moth, Fairchild 24, Stinson AT 19, Pilatus P-2 a Harvard MkII. V současné době se připravuje na létání s Jak 3U.

 

Radim Vojta

 

 

 

Narozen v Praze roku 1977. Po absolvování SPŠE Fr.Křižíka pokračoval studiem Fakulty Dopravní ČVUT, obor Management a ekonomika letecké dopravy. Dětskou lásku k letadlům a modelaření proměnil ve stopách rodinné tradice (praděda a děda byli vojenští letci mezi lety 1928 a 1953) ve skutečné létání, když roku 1994 zahájil plachtařský výcvik v Aeroklubu Kladno, v jehož řadách létal dalších šestnáct let. Roku 2000 zahájil dráhu profesionálního pilota, v průběhu let létal u tří společností na několika typech turbovrtulových a proudových letadel. Dále se však aktivně věnoval leteckému sportu, zejména akrobacii, a v posledních letech historickým letadlům. Kromě Zlínů řady 26 létá v současnosti Boeing Stearman, Harvard Mk.IIa (AT-6C), Pilatus P2-05, Jak-3M, Jak-9UM a Spitfire. Je zaměstnán jako kapitán-instruktor Boeingu 737 s celkovým náletem přes 10 000h, z toho 1600h na pístových letadlech.