M1D Sokol "D-ESOK"

 

Výrobce: Orličan Choceň (býv. Beneš - Mráz)

Konstruktér: Zdeněk Rublič

rok výr.: 1949 výr.čís.: 281

 

Motor: Walter Minor 4 III

výrobce- LET-záv.JINONICE PRAHA

konstruktér: Šimůnek

rok výr.: 1949

výr.čís.: 429H

 

Vrtule: INFAGNER,Bern,Švýcarsko

Typ: dřevěná,pevná,

Rok.výr.: 1962

výr.čís.: 258

 

Popis:

třímístný (2+1),dolnokřídlý jednoplošník, celodřevěné konstrukce se zatahovacím podvozkem. Křídlo dělené s přistávacími klapkami. Trup je proveden v celku s centroplánem s podvozkem, závěsy pro vnějši části křídel a stabilizační kýlovou plochou. Sokol M1D byl navržen jako cestovní,sportovní a cvičný v kategorii normální.

 

Celkem vyrobeno 290ks

8ks M1A(vč.prototypu,konf.2+0);

1ks M1B(prototyp motor TOMA )

115ks M1C (konf. 2+1);

165ks M1D;

1ks M1E (plovákový)


Historie :

1949-1959 Československo,im.zn.OK-DHU, provozovatel Aeroklub

1959-1996 Německo, im.zn.D-ENEV, majitel: A.Auer , letiště Konstanz

1996-2014 Rakousko, im.zn.D-ESOK, majitel: R.Schneglberger, letiště Scharding-Suben

2014- doposud Česká rep. im.zn.D-ESOK, majitel: D.Skála, letiště Plzeň-Líně

 

Výkony/váhy/rozměry:

Vmax .........................310km/h max.

Vcest při zemi ...............230km/h

Vcest.........................212km/h

Vpřibl .......................100-110km/h

Vso...........................75km/h

prakt.dostup .................4800m

dolet při Vcest ..............1000km

spotř.pal.při Vcest...........24,5l/hod

celk.obsah pal.nádrží ........125l

max.vzlet.vaha ...............800kg

prázdná váha. ................500kg

rozpětí ......................10,00m

délka ........................7,35m

výška ........................2,20m

nosná plocha .................13,80m2