Boeing B 75 Stearman "N43GK"

 

Boeing B 75 Stearman je jedním z nejznámějších amerických dvouplošníků. Navržen a poprvé vyroben byl v roce 1933 jako prototyp Model 70 v letecké továrně Stearman Aircraft Company ve Wichitě za pouhých 65 dní. Původní majitel Lloyd Stearman před začátkem II. světové války prodal svou leteckou továrnu společnosti Boeing Company ze Seattlu, jež poté zvolila pro cvičný dvouplošník tovární označení Boeing model 75. Boeing Stearman byl používán k základnímu leteckému výcviku v armádě a námořnictvu Spojených států amerických a v mnoha dalších armádách spojenců.

 

Původní verze letounu byla vybavena motory Lycoming R-680 o 225 HP. Z důvodu nedostatku těchto motorů byly nahrazovány v letech druhé světové války motory Continental R–670 o síle 220 HP známými pod armádním označením PT–17 a Jacobs R–775 o síle 225 HP pod označením PT–18. Námořnictvo tyto letouny označovalo podle verze motoru jako N2S–1 až N2S–5.

 

Označení „Kaydet“ bylo letadlu přiděleno v roce 1941, kdy vláda začala podporovat využívání populárních jmen namísto typového označení, což bylo veřejnosti při odkazech na vojenská letadla mnohem srozumitelnější.

 

Stearman s registrační značkou N43GK S/N 75-8530 byl vyroben pro námořnictvo Spojených států amerických v roce 1943 jako N2-S5. Byl používán k základnímu výcviku na základně námořního letectva Corpus Christi v Texasu. V roce 1948 byl prodán vládou Spojených států amerických za 500 USD do soukromých rukou a byla mu přidělena civilní registrační značka N 1330M. V roce 1952 náš Stearman potkal osud většiny po válce provozovaných letadel tohoto typu. Pro své výtečné letové vlastnosti a ovladatelnost v malých výškách byl Stearman oblíbeným práškovacím letadlem. Letadlo bylo přestavěno na práškovací a přestavba zpět na dvoumístnou verzi byla provedena v roce 1969. S registrační značkou N 1330M létal Stearman do roku 1985, kdy byla nakrátko změněna na N 785L.

 

V roce 1987 prošel Stearman dlouhou renovací, jejímž cílem byla co nejvíce autentická podoba a vybavení, které odpovídají standardu námořní verze N2S-5 z konce roku 1943. Zbarvení letounu odpovídá standardu US NAVY pro cvičná letadla z roku 1944. V roce 1987 byla na žádost nového majitele po renovaci přidělena Stearmanu registrační značka N 43GK. Tuto registrační značku jsme se rozhodli zachovat i pro létání na českém nebi.

 

Stearman létá ve svém novém domově Plzni Líních od července 2010.

 

Od jara 2015 létá Stearman v novém zbarvení z doby, kdy se na typu cvičili na letišti De Winton v provincii Alberta v Kanadě budoucí čs. bojoví piloti RAF. Podoba stroje čísla FJ934 ze stavu 31. Elementary Flying Training School (EFTS) z přelomu let 1942/43 připomíná více než 70 let starou kapitolu sice méně nápadné, přesto tak důležité oblasti působení čs. pilotů za 2. světové války v zahraničí.

Stearman N2S-5 Kaydet

  • Délka: 25' (7,62 m)
  • Výška: 9' 2'' (2,79 m)
  • Rozpětí: 32' 2'' (9,80 m)
  • Plocha křídla: 297.00 Sq Ft (27,59 m2)
  • Prázdná hmotnost: 1,936.00 lbs (878,00 kg)
  • Maximální hmotnost: 2,717.00 lbs (1 232,00 kg)
  • Pohonná jednotka: Continental R-670-5, 220 HP
  • Cestovní rychlost: 165 km/h

Galerie


Piloti

Jiří Horák

Jiří začal létat v 15 letech na větroních, od té doby má na kontě několik pětisetkilometrových přeletů a létání na větroni je jeho láska, na níž nemá čas. Jirkova žena Olga je aktivní plachtařka a pilotka motorových letadel.

Motorová letadla začal létat v roce 1992 a od té doby nalétal více než 13.000 hodin na více než 35 typech větroňů a letounů. Profesionální dráhu zahájil jako palubní inženýr na Boeingu 727. Jiří je instruktorem a examinátorem na několika typech letadel včetně Boeingu B 737 a Airbusu A 320. Intenzivně se taktéž věnoval zkušebním letům v rámci provozní obálky na typech B 737 a A 320. Před tím než se stal pilotem, pracoval Jiří jako mechanik a kontrolor na dopravních a malých letadlech. V současné době létá jako kapitán A320 u britské letecké společnosti.

Jiří je zakladatelem sdružení Classic Trainers. Ve volných chvílích se věnuje rodině, létání a instruktorské činnosti na historických letadlech, akrobacii a chodu Muzea Hangár 3, které sdružení provozuje.

Jiří létal nebo létá mimo Zlínů řady 26, 142, L-40 a různých typů Cessen také několik typů historických letadel jako Boeing Stearman, DH 82 Tiger Moth, Fairchild 24, Stinson AT 19, Pilatus P-2 a Harvard MkII. V současné době se připravuje na létání s Jak 3U.

 

 

 

 

Radim Vojta

 

Narozen v Praze roku 1977. Po absolvování SPŠE Fr.Křižíka pokračoval studiem Fakulty Dopravní ČVUT, obor Management a ekonomika letecké dopravy. Dětskou lásku k letadlům a modelaření proměnil ve stopách rodinné tradice (praděda a děda byli vojenští letci mezi lety 1928 a 1953) ve skutečné létání, když roku 1994 zahájil plachtařský výcvik v Aeroklubu Kladno, v jehož řadách létal dalších šestnáct let. Roku 2000 zahájil dráhu profesionálního pilota, v průběhu let létal u tří společností na několika typech turbovrtulových a proudových letadel. Dále se však aktivně věnoval leteckému sportu, zejména akrobacii, a v posledních letech historickým letadlům. Kromě Zlínů řady 26 létá v současnosti Boeing Stearman, Harvard Mk.IIa (AT-6C), Pilatus P2-05, Jak-3M, Jak-9UM a Spitfire. Je zaměstnán jako kapitán-instruktor Boeingu 737 s celkovým náletem přes 10 000h, z toho 1600h na pístových letadlech.


Olga Benešová

 


Olga se věnuje létání od útlého věku. Začala létat na větroních ve svých 14 letech v aeroklubu Staňkov, kde je stále aktivní členkou. Její plachtařská kariéra pokračovala účastí na několika misrovstvý Československé a České republiky v klubové třídě.


Olga je plachtařskou instruktorkou a pilotkou motorových letadel. Dohromady má nalétáno na letounech a větroních okolo 800 hodin., byla take první ženou, která se stala řídící letového provozu v histrorii České republiky a Československa. V současné době je také zatím jediná žena v České republice, která létá na historickém Boeingu Stearman


Ve volných chvílích se věnuje rodině, tenisu a také činnosti ve spolku Classic Trainers jehož je místopředsedkyní.