IMAGE:

 

Boeing B 75 Stearman je jedním z nejznámějších amerických dvouplošníků. Navržen a poprvé vyroben byl v roce 1933 jako prototyp Model 70 v letecké továrně Stearman Aircraft Company ve Wichitě za pouhých 65 dní. Původní majitel Lloyd Stearman před začátkem II. světové války prodal svou leteckou továrnu společnosti Boeing Company ze Seattlu, jež poté zvolila pro cvičný dvouplošník tovární označení Boeing model 75. Boeing Stearman byl používán k základnímu leteckému výcviku v armádě a námořnictvu Spojených států amerických a v mnoha dalších armádách spojenců.
 
Původní verze letounu byla vybavena motory Lycoming R-680 o 225 HP. Z důvodu nedostatku těchto motorů byly nahrazovány v letech druhé světové války motory Continental R–670 o síle 220 HP známými pod armádním označením PT–17 a Jacobs R–775 o síle 225 HP pod označením PT–18. Námořnictvo tyto letouny označovalo podle verze motoru jako N2S–1 až N2S–5.
 
Označení „Kaydet“ bylo letadlu přiděleno v roce 1941, kdy vláda začala podporovat využívání populárních jmen namísto typového označení, což bylo veřejnosti při odkazech na vojenská letadla mnohem srozumitelnější.
 
Stearman s registrační značkou N43GK S/N 75-8530 byl vyroben pro námořnictvo Spojených států amerických v roce 1943 jako N2-S5. Byl používán k základnímu výcviku na základně námořního letectva Corpus Christi v Texasu. V roce 1948 byl prodán vládou Spojených států amerických za 500 USD do soukromých rukou a byla mu přidělena civilní registrační značka N 1330M. V roce 1952 náš Stearman potkal osud většiny po válce provozovaných letadel tohoto typu. Pro své výtečné letové vlastnosti a ovladatelnost v malých výškách byl Stearman oblíbeným práškovacím letadlem. Letadlo bylo přestavěno na práškovací a přestavba zpět na dvoumístnou verzi byla provedena v roce 1969. S registrační značkou N 1330M létal Stearman do roku 1985, kdy byla nakrátko změněna na N 785L.
 
V roce 1987 prošel Stearman dlouhou renovací, jejímž cílem byla co nejvíce autentická podoba a vybavení, které odpovídají standardu námořní verze N2S-5 z konce roku 1943. Zbarvení letounu odpovídá standardu US NAVY pro cvičná letadla z roku 1944. V roce 1987 byla na žádost nového majitele po renovaci přidělena Stearmanu registrační značka N 43GK. Tuto registrační značku jsme se rozhodli zachovat i pro létání na českém nebi.
 
Stearman létá ve svém novém domově Plzni Líních od července 2010.
 
Od jara 2015 létá Stearman v novém zbarvení z doby, kdy se na typu cvičili na letišti De Winton v provincii Alberta v Kanadě budoucí čs. bojoví piloti RAF. Podoba stroje čísla FJ934 ze stavu 31. Elementary Flying Training School (EFTS) z přelomu let 1942/43 připomíná více než 70 let starou kapitolu sice méně nápadné, přesto tak důležité oblasti působení čs. pilotů za 2. světové války v zahraničí.
Stearman N2S-5 Kaydet

  • Délka: 25' (7,62 m)
  • Výška: 9' 2'' (2,79 m)
  • Rozpětí: 32' 2'' (9,80 m)
  • Plocha křídla: 297.00 Sq Ft (27,59 m2)
  • Prázdná hmotnost: 1,936.00 lbs (878,00 kg)
  • Maximální hmotnost: 2,717.00 lbs (1 232,00 kg)
  • Pohonná jednotka: Continental R-670-5, 220 HP
  • Cestovní rychlost: 165 km/h

Galerie