Jakovlev Jak-3 (??-3) je jeden z nejlepších ruských stíhacích letounů druhé světové války. Představoval vyvrcholení konstrukcí lehkých stíhacích letounů Alexandra Sergejeviče Jakovleva během druhé světové války. Robustní a jednoduchý na údržbu, velmi oblíbený u pilotů a mechaniků. Byla to jedna z nejmenších a nejlehčích bojových stíhaček používaných během války.
Byl navržen jako záchytný stíhací letoun krátkého doletu pro získánín vzdušné nadvlády nad prostorem pozemních operací. Skvělý poměr výkonu k hmotnosti z Jaku 3 činil obávaný stroj pro manévrový vzdušný boj v malých výškách.
Jak-3 byl zaveden do služby v roce 1944 a jeho impozantní výkony vedly Luftwaffe k instrukci pro piloty nezapojovat se do vzdušných soubojů s tímto letounem pod 5000 m. Jako nejvyšší ocenění kvalit Jaků 3 nepochybně slouží i skutečnost, že si jej do výzbroje vybrali příslušníci francouzské stíhací jednotky Normandie-Němen, bojující po boku sovětských spojenců na východní frontě. Celkově bylo vyrobeno 4848 kusů Jak-3.
Letoun výrobního čísla 470204 (D-FYGJ) byl postven ve výrobním podniku Strela v Orenburgu (700 mil jihovýchodně od Moskvy na hranici Ruska-Kazachstánu) začátkem roku 1990. Znovuobnovení výroby bylo výsledkem spolupráce mezi konstrukční kanceláří Jakovlev , společnosti Strela a Flight Magic ze Santa Moniky v Kalifornii s použitím původních přípravků a mnoha originálních dílů a trubkové konstukce trupu. Společnost Strela vznikla z původního Závodu 47 v Leningradě (odtud 047 v sériovém čísle). Tato továrna byla evakuována do Chkalova (přeměstí Orenburgu) v roce 1941. V roce 1958 byl název společnosti změněn na Strela. Jak-3 D-FYGJ je poháněn motorem Allison V-1710. V době výroby novodobého prototypu,neexistoval jediný originální motor Klimov.Obě pohonné jednotky Klimov a Allison V-1710 jsou kapalinou chlazené pístové V-12 motorů s velmi podobnými rozměry a výkonem.
V roce 2007 se majitelem letounu stává Stephen Stead se sídlem na letišti Bremgarten v Německu. Od sezony 2015 je pak trvale hangárován na letišti v Plzni-Líních v našem Hangáru 3 .
Posádka: 1 (pilot)
Rozpětí: 9,20 m
Délka: 8,50 m
Výška: 2,42 m
Nosná plocha: 14,85 m²
Hmotnost prázdného letounu: 2123 kg 1)
Vzletová hmotnost: 2692 kg 1)
Maximální rychlost (u země): 567 km/h
Maximální rychlost: 646 km/h
Dostup: 10 800 m
Počáteční stoupavost: 19 m/s
Dolet: 648 km
1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm v ose vrtule, 120 nábojů a
2x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm nad motorem, po 150 nábojích.