Jak-3 "D-FYGJ"

 

Jakovlev Jak-3 (Як-3) je jeden z nejlepších ruských stíhacích letounů druhé světové války.  Představoval vyvrcholení konstrukcí  lehkých stíhacích letounů  Alexandra  Sergejeviče  Jakovleva  během druhé světové války. Robustní a jednoduchý na údržbu, velmi oblíbený u pilotů  a mechaniků. Byla to jedna z nejmenších a nejlehčích bojových stíhaček používaných během války.

Byl navržen jako záchytný stíhací letoun  krátkého doletu pro získánín vzdušné nadvlády nad prostorem pozemních operací.  Skvělý poměr výkonu k hmotnosti  z Jaku 3 činil obávaný stroj pro manévrový vzdušný boj v malých výškách.

Jak-3  byl  zaveden  do  služby  v  roce  1944  a  jeho  impozantní  výkony  vedly  Luftwaffe  k  instrukci  pro  piloty  nezapojovat  se  do vzdušných  soubojů  s  tímto  letounem pod 5000 m. Jako nejvyšší ocenění  kvalit  Jaků 3  nepochybně slouží  i  skutečnost,  že si jej  do výzbroje vybrali příslušníci francouzské stíhací jednotky Normandie-Němen, bojující po boku sovětských spojenců na východní frontě. Celkově bylo vyrobeno 4848  kusů Jak-3.


Letoun výrobního čísla 470204  (D-FYGJ)  byl postven  ve výrobním podniku   Strela  v  Orenburgu  (700 mil jihovýchodně od Moskvy na hranici Ruska-Kazachstánu)  začátkem  roku  1990. Znovuobnovení  výroby  bylo  výsledkem  spolupráce  mezi  konstrukční kanceláří Jakovlev , společnosti Strela a Flight Magic ze Santa Moniky v Kalifornii s použitím původních přípravků a mnoha  originálních  dílů  a  trubkové  konstukce  trupu.  Společnost  Strela  vznikla  z  původního  Závodu 47 v Leningradě  (odtud 047 v sériovém čísle).  Tato továrna byla evakuována do Chkalova  (přeměstí Orenburgu)  v  roce  1941.  V roce  1958  byl  název  společnosti  změněn  na  Strela.  Jak-3  D-FYGJ  je  poháněn motorem  Allison V-1710.  V  době  výroby novodobého prototypu,neexistoval jediný originální  motor Klimov.Obě pohonné jednotky  Klimov a Allison V-1710 jsou kapalinou chlazené pístové V-12 motorů s velmi podobnými rozměry a výkonem.

V roce 2007 se majitelem letounu stává Stephen Stead se sídlem na letišti Bremgarten v Německu.  Od sezony 2015 je pak trvale hangárován na letišti v Plzni-Líních v našem Hangáru 3 .

 


Technické údaje Jakovlev Jak-3

Posádka: 1 (pilot)
Rozpětí: 9,20 m
Délka: 8,50 m
Výška: 2,42 m
Nosná plocha: 14,85 m²
Hmotnost prázdného letounu: 2123 kg 1)
Vzletová hmotnost: 2692 kg 1)
Maximální rychlost (u země): 567 km/h
Maximální rychlost: 646 km/h
Dostup: 10 800 m
Počáteční stoupavost: 19 m/s
Dolet: 648 km

Výzbroj

1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm v ose vrtule, 120 nábojů a
2x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm nad motorem, po 150 nábojích.