IMAGE:
 
Spitfire,  nejslavnější  a  nejlepší  stíhací letadlo britského královského  letectva za druhé světové války.
 
Jeho prototyp vzlétl v roce 1938 a během válečných let byl neustále modernizován. Zasáhl do bojů na všech bojištích druhé světové války.  Spitfire byl milovaný svými piloty a stal se symbolem RAF.
 
Spitfire TE184 byl vyroben původně jako verze XVI (16) s kapkovitou kabinou na sklonku II světové války.  Po válce postupně vystřídal několik jednotek - Aston Down, "6MU" RAF Brize Norton, "203 Advanced Flying School"  RAF Stradishall Norfolk,  "607 Squadron  RAuxAF" RAF Ouston,  "33MU"  Lyneham  a  "Central Gunnery School"  RAF Leconfield  kde  30.ledna  1951  musel nouzově  přistát  bez  podvozku.  Poškození bylo klasifikováno jako CAT 5 ( neopravitelně poškozen ) a létání bylo ukončeno po 320 nalétaných hodinách. Spitfire byl u "64 Centre Reserve"  v  Long  Benton (Northumberland) uložen pod číslem 6850M.
 
Od roku  1952 do roku 1967 byl TE184 používán jako památník u vchodu 1855 (Royton) Sqn Air Training Corps. V roce 1969 se TE184 objevil ve slavném filmu "Bitva o Británii" jako statická rekvizita. Po té byl skladněn u  "71MU" RAF Bicester , "5MU" RAF Kemble,  "23MU" RAF Aldergrove a u "Ulster Folk a Transport Museum."
 
První  civilní  majitelem  byl  Nick Grace,  slavný  znalec  Spitfirů.   Následovala  rekonstrukce  u  Trent  Aero  Services.   Zde  také  došlo  k  změně  kapkovité  kabiny  za  starší  „hrbatou“ . V roce 1989 obdržel prvním civilní označení  G-MXVI.   Po 39 letech mlčení,  se  TE184 23 listopadu 1990 opět vznesl do vzduchu.   V roce 1995,  byl  G-MXVI  prodán Alanu de Cadenet.
 
V roce 2001,  po leteckém dni v  Duxfordu, byl  uložen  v hangáru  " The Flying Machine Company "  V roce 2006 letoun odkoupil  Paul Andrews.  Následovala další rekonstrukce letounu zvětšením křídlových nádrží, vyztužením hlavního nosníku. V únoru 2009, pak dostal TE184 povolení pro neomezenou letovou obálku.
 
V roce 2011 se majitelem stává Stephen Stead.  20. dubna 2011  slavný zkušební pilot Dan Griffith přelétl TE184 na letiště Bremgarten.  Od roku 2013 spolupracuje Stephen Stead s naším sdružením Classic Trainers které se stává přidruženým členem Classic Aircraft Display a Spitfire TE184 nachází své letní sídlo v našem Hangáru 3 na letišti v Plzni-Líních.

Technické údaje Spitfire Mk.XVI
Posádka: 1 (pilot)
Rozpětí: 12,23 m
Délka: 9,57 m
Výška: 3,84 m
Plocha křídel: 23,09 m²
Hmotnost prázdného letounu: 2630 kg
Vzletová hmotnost: 3450 kg
Pohonná jednotka: 1x Rolls-Royce Merlin 266
Max. výkon motoru (v nominální výšce): 1580 hp (1178 kW)

Výkony
Maximální rychlost (ve výšce 6400 m): 669 km/h
Cestovní rychlost: 426 km/h
Dostup: 12 900 m
Počáteční stoupavost: 21,0 m/s
Čas výstupu do výšky 6096 m: 6,40 minuty
Dolet: 690 km
Max. dolet (s příd. nádrží): 1580 km

Výzbroj
dva kanóny ráže 20 mm ( 120 nábojů na zbraň )
Dva půlpalcové kulomety Colt Browning 12,7 mm
( 250 nábojů na zbraň )

Přehled jednotek a zbarvení TE184 od roku 1945 do současnosti

1945 - 1946  No.20 MU , Aston Down
1946 - 1947   No.6 MU , Brize Norton
1948 - 1950   No.203 Advanced Flying School ( později přejmenována na No.226 Operational Conversion Unit )
1950 -   No.607 RAuxAF  Ouston , No.33 MU Lyneham
1950 - 1967   FJT-A / Central Gunnery School - Leconfield
1967 "Battle Of Britain" Film
1968 - 1970  ME-M , RAF Finningley Museum Collection
1970 - 1971   LA-A , No.5 MU Kemble
1971 - 1977   No.23 MU Aldergrove
1977 - 1986   Ulster Folk & Transport Museum, Holywood, County Down, Northern Ireland
1986 - 1989   Trent Aero , Nick Grace , G-MXVI
1990 -  East Midlands
1996 - 1998   Intrepid Aviation, North Weald
1999 -  HL-K / Fargo Express , 1Lt L.P. Molland , 308th Fighter Squadron USAAF , Itálie 1944
2000 - 2010  D , French Air Force 1944
2010 - 2012   EJC , W/Cdr Ernest Cassidy , 324 Wing , Itálie - Rakousko 1945
2013 -  B-K , W/Cdr Brian Kingcome , 324 Wing , Rakousko 1945
2014 -  ZF-U , 308 Squadron 1944
2014 - 2015  DU-N , F/Lt Otto Smik , 312 Squadron 1944
2016 -  VY , W/Cdr Tomáš Vybíral , 134 Wing 1944
2017 - 2018  9N-B , S/Ldr Otto Smik , 127 Squadron 1944